اجرایی شدن طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی دانش آموزان مقطع ششم و هفتم  در منطقه سیستان

اجرایی شدن طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی دانش آموزان مقطع ششم و هفتم  در منطقه سیستان

۱۰ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۶ کد : ۲۶۵۱ اخبار بهداشتی
تعداد بازدید:۵۰۱

اجرایی شدن طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی دانش آموزان مقطع ششم و هفتم  در منطقه سیستان

دکتر اکبری زاده معاون بهداشت دانشگاه درباره ضرورت اجرای طرح سلامت دهان و دندان در دانش آموزان گفت: سلامت دهان و دندان چند ویژگی خاص دارد که مهم ترین آن این است که بیش از 90 درصد افراد جامعه به نوعی درگیر یک مشکل مشخص در دهان و دندان خود هستند. موضوع حائز اهمیت دیگر میزان پرداخت از جیب مردم است که سهم بزرگی از خدمات دندانپزشکی را شامل می شود.  در حالی که در این بخش پوشش بیمه ای بسیار ضعیف است و بدین علت قبل از طرح تحول سلامت بیش از 90 درصد خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی انجام می شد.

وی با بیان اینکه برنامه سلامت دهان و دندان دانش آموزان در سه بخش آموزش، پیشگیری و درمان از ابتدای سال 94 آغاز شده است، گفت این طرح تقریباً 480 مدرسه از مقطع ابتدایی شهری و روستایی در سیستان را با جمعیت حدود 61671 دانش آموزتحت پوشش قرار داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت در سال تحصیلی جدید نیز طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای دانش آموزان مقطع ششم و هفتم با همکاری ادارات آموزش و پرورش برای سلامت دهان و دندان دانش آموزان در حال اجرا می باشد. این طرح قرار است برای 9177 نفر دانش آموز  مقطع ششم ابتدایی و 7804 نفر دانش آموز پایه هفتم در مقطع متوسطه اول اجرا شود.

وی اظهار امیدواری کرد با همکاری ادارات آموزش و پرورش در اجرای موفق این طرح، شاهد کاهش شاخص پوسیدگی دندان در سن 12 سال باشیم. طبق تحقیقاتی که در سطح دنیا انجام شده است اگر بتوانیم جلوی پوسیدگی دندان در سنین 14 تا 16 سالگی را بگیریم و فرهنگ مسواک زدن را گسترش دهیم روند پوسیدگی کاهش می یابد. در نظر داریم اگر امسال این برنامه به خوبی انجام شود هر سال یک مقطع تحصیلی را به آن اضافه کنیم و حتی مقاطع متوسطه نیز از این طرح بهره مند شوند.

در این طرح ، دانش آموزان نیاز سنجی درمانی می شوند و اگر مشکلی داشتند با توجه به بضاعت مالی خانواده جهت درمان به مراکز خدمات جامع سلامت دولتی و یا کلنیک های دندانپزشکی بخش خصوصی ارجاع می شوند.

دکتر اکبری زاده افزود : با توجه به رشد پوسیدگی دندان و هزینه بالایی که از این جهت به مردم تحمیل می شود تلاش در کنترل و کاهش این موضوع داریم. لذا از والدین درخواست می کنیم برای اجرای بهتر این برنامه با پرسنل بهداشتی همکاری نموده و با تشویق بچه ها به مسواک زدن و رعایت بهداشت فردی در ارتقای سلامت دهان و دندان فرزندان و کاهش بار مالی ناشی از پوسیدگی موثر باشند.

قابل ذکر است در حال حاضر بیش از 20 نفر نیروی دندانپزشک و بهداشتکار دهان و دندان و 51 مرکز خدمات جامع سلامت در حال ارائه خدمات سلامت دهان و دندان به جامعه خصوصا گروه های هدف می باشند.

 


نظر شما :