بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه

بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه

۰۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۶ کد : ۲۶۵۰ اخبار بهداشتی
تعداد بازدید:۶۴۵

" ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم "

14 دی ماه لغایت 30دی ماه

بسیج ملی تغذیه  

 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل: بسیج ملی تغذیه در سال جاری با شعار " ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم " از 14 دی تا 30 دی ماه و با همکار ی ارگانهای بین بخشی از جمله  آموزش و پرورش، شهرداری، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی وبهزیستی ... در سراسر کشور و همچنین منطقه سیستان برگزار خواهدشد .

 

دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل در خصوص اهمیت و نقش جایگزین های غذایی سالم  در ارتقاء سلامت افراد جامعه اظهار کردند :

 

یکی از ارکان اصلی خود مراقبتی توجه به تغذیه و الگوی مصرف غذایی توسط خود فرد است و خود مراقبتی تغذیه ای به این معنی است که هر فردی با مفهوم تعادل و تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه آشنا باشد و با روش های جایگزینی مواد غذایی، استفاده از منابع غذایی موجود و در دسترس بتواند نیاز های تغذیه ای خود را برطرف سازد و به جای مصرف بی رویه آن دسته از مواد غذایی که مصرف زیادشان یک عامل خطر مهم ابتلا به بیماری های غیر واگیر، اشکال مختلف سوءتغذیه (( چاقی، لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی )) و کمبود ریز مغذی ها می شود، از غذاهای سلامت محور با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده بیشتر استفاده کند.

در همین راستا دهمین بسیج ملی تغذیه در سال جاری با شعار " ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم " از 14 دی تا 30 دی ماه با همکار ی ارگانهای بین بخشی در منطقه سیستان همزمان با سراسر کشور  با اهداف زیر برگزار خواهدشد:

 

  • ارتقا آگاهی، نگرش و عملکرد خانواده ها در خصوص تغذیه سالم و جایگزین های مواد غذایی
  • جلب همکاری رسانه های جمعی برای آموزش مردم و فرهنگ سازی تغذیه صحیح
  • استفاده از کلیه امکانات و ظرفیت های موجود جهت فرهنگ سازی و ترویج الگوی غذایی سالم

 

در راستای این اهداف پیش بینی شده است :

برنامه های آموزشی در مدارس، مهدکودک ها و محیط های کار  اجرا شود .

برنامه های نمادین نظیر اجرای  زنگ صبحانه سالم، میان وعده سالم و .. در مدارس برگزار گردد .

 از منابع آموزشی موجود برای آموزش و ارتقاء سواد تغذیه ی مراجعه کنندگان به پایگاهها و مراکز جامع سلامت استفاده شود.

برنامه های آموزشی وبژه در مساجد و مصلی ها برگزار گردد .

برنامه های همگانی نظیر پیاده روی خانوادگی، جشنواره غذاهای سنتی و .... با همکاری سایر ارگانهای بین بخشی برنامه ریزی و اجرا گردد .

در پایان با توجه به افزایش روز افزون بیماریهای غیر واگیر همچون دیابت، فشارخون، سرطانها، بیماریهای قلبی و عروقی و .... دکتر اکبری زاده از عموم مردم منطقه درخواست کردند علی رغم گرانی اقلام غذایی سالم، به تغذیه سالم خود و خانواده اهمیت داده و نکات تغذیه  سالم را در تغذیه روزانه مد نظر قرار دهند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل


نظر شما :