۵ دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله گرامی باد

۵ دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله گرامی باد

۰۴ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۶ کد : ۲۶۴۰ اخبار بهداشتی
تعداد بازدید:۴۵۸

5 دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله گرامی باد

شعار 5 دی (سالروز جان باختن هموطنان عزیزمان در حادثه زلزله بم )روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی :

" کاهش خسارت به زیرساخت های حیاتی "

عدم آمادگی جامعه در برابر خطرات زلزله و وقوع سوانح طبیعی در کشورهای دنیا هر ساله  موجب زیانهای اقتصادی و تلفات انسانی بسیار زیادی می شود. در جوامع مختلف میزان این خسارات وتلفات بستگی به میزان توسعه یافتگی و تراکم جمعیت، ایمنی ساختمان های روستاها و شهرها در برابر زلزله و آگاهی و آمادگی افراد و جامعه جهت رعایت نکات ایمنی دارد. یکی از مهمترین سوانح طبیعی زلزله است؛ که در حال حاضر پیش بینی زمان و مکان دقیق وقوع آن امکان پذیر نیست و سعی و کوشش دانشمندان برای انجام آن هنوز در مرحله تحقیق می باشد. به همین دلیل وقوع ناگهانی زلزله در بیشتر اوقات جوامع بشری را به ویژه جوامعی که نسبت به احتمال وقوع آن بی توجه بوده و اصول ایمنی در برابر زلزله را رعایت نکرده اند، غافلگیر می کند و نتایج نامطلوبی به جای می گذارد. کشور ما ایران که روی کمربند لرزه ای فعال آلپ هیمالیا قرار گرفته است از مناطق لرزه خیز دنیا محسوب می شود و هر چند گاه یکبار زلزله ای مخرب در بخش های مختلف آن روی می دهد. تجربه بین المللی نشان می دهد که علاوه بر رعایت اصول صحیح شهرسازی در مناطق زلزله خیز می توان با یادگیری و رعایت نکات ایمنی، آسیب های ناشی از وقوع زلزله را تا حد زیادی کاهش داد.

" سند سندای " برای کاهش خطر بلایا (2030-2015) در سومین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد در شهر سندای ژاپن در سال2015 به تصویب رسید.خروجی مورد انتظار این چارچوب برای 15 سال آینده به شرح ذیل است.

" کاهش اساسی خطر و خسارات ناشی از بلایا نسبت به جان ، معیشت و سلامت انسان ها و دارایی های فیزیکی ، اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی و کسب و کار در جوامع و کشورها "

به همین منظور هفت هدف جهانی در جهت تحقق این خروجی به شرح ذیل تعیین شده است که عبارت است از :

الف)کاهش اساسی مرگ و میر ناشی از بلایا در سطح جهان تا سال2030 با هدف کاستن متوسط مرگ سالانه در 100 هزار جمعیت طی سال های 2015 تا2030 در مقایسه با سال های 2005 تا2015

ب) کاهش اساسی جمعیت متاثر از بلایا در سطح جهان تا سال2030 با هدف کاستن میزان متوسط سالانه در 100 هزار جمعیت طی سالهای 2015 تا2030 در مقایسه با سال های 2005 تا2015

ج) کاهش قابل توجه خسارت مستقیم اقتصادی ناشی از بلایا در جهان تا سال 2030 در مقیاس جهانی تولید ناخالص ملی

د) کاهش اساسی آسیب به زیر ساخت های حیاتی و اختلال عملکرد خدمات اساسی تا سال 2030 (از جمله تسهیلات سلامت و آموزش ) از طرق گوناگون از جمله ارتقای تاب آوری جامعه

ه)افزایش اساسی تعداد کشورهایی که تا سال 2030 دارای راهبردهای ملی و محلی کاهش خطر بلایا هستند .

و)ارتقاء اساسی  همکاری های بین المللی با کشورهای در حال توسعه تا سال 2030 از طریق حمایت کافی و پایدار به منظور کمک به تکمیل اقدامات ملی برای اجرای این چارچوب .

ز)افزایش اساسی فراهم بودن و دسترسی مردم به سامانه های هشدار سریع چند مخاطره ای و اطلاعات خطر بلایا و ارزیابی ها تا سال2030 از طریق پشتیبانی کافی و پایدار به منظور حمایت از تکمیل اقدامات ملی برای اجرای این چارچوب .

خاطر نشان اینکه، در طی سه سال گذشته شعار روز ملی (5 دی ) و بین المللی (13 اکتبر ) کاهش اثرات بلایا متناسب با اهداف اول تا سوم این سند بوده و امسال نیز هدف چهارم مد نظر قرار گرفته است. به همین منظور مقرر شده :

  • با هماهنگی دفتر فنی دانشگاه ارزیابی سازه ای تمامی واحدهای تحت پوشش انجام و هر 5 سال ارزیابی مربوطه تکرار شود.
  • بنر آمادگی در برابر زلزله در میادین و مراکز خدمات جامع سلامت در روز 5 دی نصب گردد.
  • جلسات تعامل و همکاری با سازمان های امدادی از جمله هلال احمر به منظور مشارکت آن سازمانها در امر آموزش های همگانی ،آگاه سازی جامعه و اتخاذ تدابیری به منظور آمادگی در برابر زلزله برگزارگردد.
  • فرهنگ سازی و انتشار تراکت و پمفلت های آموزشی با موضوع  اقدامات کلیدی در زمان وقوع زلزله
  • همکاری با رسانه های گروهی و مصاحبه با رادیو شهری زابل پیرامون اقدامات لازم  در زمان وقوع زلزله
  • مکاتبه با مرکز / شبکه های بهداشت و درمان  در خصوص ارج نهادن به 5 دی روز ایمنی در برابر زلزله  و کاهش اثرات بلایای طبیعی با برگزاری جلسات آموزشی ، مانور /تمرین ، مسابقات ، نشریات  و سایر اقدامات لازم.

( ۱ )

نظر شما :